Coaching menedżerski sposobem na szybki rozwój kompetencji zarządczych

Coaching menedżerski to jeden z najskuteczniejszych sposobów rozwoju i poprawienia kompetencji kadry zarządzającej. Może być uzupełnieniem różnego rodzaju szkoleń menedżerskich lub stanowić odrębny tok rozwoju konkretnego zwierzchnika. Dotyczy wtedy ściśle zindywidualizowanych potrzeb i przynosi szybkie i trwałe zmiany w nawykach i sposobie działania takiej osoby. Poprawia i rozwija najważniejsze umiejętności, takie jak budowanie zespołu, czy prawidłowe zarządzanie dostawcami.

Coaching jest obecnie jedną z najpopularniejszych metod wspierania rozwoju oraz ułatwienia osiągania pożądanych rezultatów przez kierowników i dyrektorów. Jest znakomitym narzędziem motywacyjnym, nawet dla najbardziej wymagających menedżerów. Zaspokaja potrzebę samorealizacji oraz wzmacnia kulturę organizacyjną.

Co firmie daje coaching menedżerski?

  1. Szybsze i łatwiejsze realizowanie jej celów i misji,
  2. Uniknięcie konfliktów interpersonalnych, które bardzo negatywnie wpływają na efektywność pracowników,
  3. Poprawienie współpracy menedżera z zespołem, co zaowocuje lepszymi wynikami, dzięki zmniejszeniu rotacji i niezadowolenia osób na niższych szczeblach,
  4. Pojawienie się inicjatywy do kreowania nowatorskich rozwiązań, dzięki przyjaznej atmosferze, szacunkowi i entuzjazmowi,- umiejętność odkrywania talentów wśród pracowników, wykorzystywania ich wiedzy i potencjału.

Po co menedżerowi coaching?

Pracownicy na wysokich szczeblach odbywają wiele szkoleń umiejętności miękkich i mają rozległą wiedzę w tym temacie, jednak często entuzjazm działania czy efekty w zderzeniu z korporacyjną rzeczywistością wyglądają całkowicie inaczej. Dzieje się tak z wielu powodów, jednak głównymi są:

  • emocje (takie jak stres, niepewność, lęk, bezradność) powodują, że włącza się nam blokada i nie jesteśmy w stanie sprawnie i odważnie działać,
  • przekonania na swój temat (zawyżona czy zaniżona samoocena), oraz na temat innych pracowników i firmy ogółem,
  • konflikt wartości lub potrzeb.

W takiej sytuacji coaching menedżerski może przynieść zarządcy następujące efekty:

  • poczucie spełnienia zawodowego i osobistego,
  • entuzjazm do wykonywania obowiązków,
  • poczucie spokoju i energii,
  • budowanie zgranego zespołu, który będzie spełniał cele firmy,
  • charyzma, dzięki której pracownicy będą traktować go jak autorytet,
  • bardziej kreatywne i innowacyjne działania,
  • szybsze wyznaczanie priorytetowych zadań sobie i podwładnym,
  • zarażanie energią reszty organizacji,
  • poprawne i owocne zarządzanie dostawcami,
  • motywacja do cięższej i bardziej wymagającej pracy.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *