Segmentacja klientów – wszystko co powinieneś o niej wiedzieć
- Data publikacji 04 lipca 2019
- Przeczytasz w 2 minut
- 165 wyświetleń
W sprzedaży najważniejsi są klienci, którzy kupują nasze produkty lub usługi. Bez nich nasza firma nie miałaby szans utrzymać się na rynku. Dlatego właśnie, tak ważne jest, celowanie z ofertą w odpowiednie osoby. Aby wiedzieć, kto może być potencjalnie zainteresowany, warto przeprowadzić segmentację klientów. Czym jest segmentacja, a także jak ją wykonać i co dzięki niej osiągniemy? Odpowiadamy!
Czym jest segmentacja klientów?
Segmentacja to nic innego jak swego rodzaju grupowanie. Diagnozujemy kim w rzeczywistości są nasi najważniejsi klienci i w jaki sposób możemy odróżnić ich od pozostałych, a następnie dzielimy ich na odrębne grupy. Jednak patrząc na dotychczasowe transakcje możemy stwierdzić, że nie każdy z klientów jest taki sam. Jak więc określić idealnego klienta? Najważniejsze są tutaj parametry. Mogą się różnić od siebie, w zależności od potrzeba naszej firmy, jednak zwykle zawierają odpowiedzi na pytania:
- Czy pozyskanie tego klienta może oznaczać stałą współpracę czy tylko jednorazowe zlecenie?
- Czy dany klient najprawdopodobniej zakupi jedną rzecz z oferty czy ma potencjał na zakup większej ilości usług lub produktów?
- Czy współpraca z tym konkretnym klientem może przełożyć się na rekomendacje i pozyskanie firm i klientów, z którymi on sam utrzymuje kontakty?
- Jak wygląda dotychczasowa historia zakończonych transakcji danego klienta?
Najlepsza agencja interaktywna Kraków, która pomoże Ci rozwinąć Twoją firmę – https://intle.pl/
Najważniejsze elementy segmentacji
Dobrze wykonana segmentacja klientów powinna składać się z trzech podstawowych kroków:
- Grupowanie – podział całej grupy konsumentów na mniejsze, różniące się podgrupy, np. osoby w średnim wieku o zarobkach wyższych niż średnia krajowa, którzy dokonują zakupów głównie rano lub wieczorem oraz studentów, którzy zarabiają mniej lub w ogóle, a zakupów dokonują o różnych godzinach w ciągu całego dnia.
- Priorytetyzacja – czyli analiza i ocena charakterystyki każdej podgrupy, a następnie ustalenie które z nich powinny stanowić priorytet naszej firmy. Dobrze jest przeprowadzić analizę przy pomocy kilku kryteriów, tak, aby ocena była jak najbardziej rzetelna.
- Wybór strategii – jest to najbardziej zróżnicowany krok, ponieważ każda strategia jest ściśle zależna od obu poprzednich kroków. Jeśli wybraliśmy grupę studentów jako najlepiej rokującą dla naszej oferty, powinniśmy stworzyć plan, dzięki któremu staniemy się najczęściej wybieraną firmą właśnie przez tą konkretną podgrupę.
Co osiągniemy dzięki właściwej segmentacji klientów?
Odpowiednio przeprowadzona segmentacja pozwala nam na określenie, którym potencjalnym klientom powinniśmy poświęcić najwięcej czasu i uwagi. Istotne jest aby skupiać się najbardziej na klientach rozwojowych, dzięki którym osiągniemy największe dochody przy podobnym wysiłku jak w przypadku innych podgrup.
Warto zobaczyć
Warto zobaczyć
Szkolenia z umiejętności osobistych – dlaczego warto się na nie wybrać?
- Przeczytasz w 3 minut
- 177 wyświetleń
Pozycjonowanie i 3 rodzaje linkowania – Linkowanie wewnętrzne, linki wychodzące i backlinki (przychodzące) – sprawdź każdy rodzaj!
- Przeczytasz w 5 minut
- 163 wyświetleń
Na czym polega marketing? Najlepsze polskie książki o marketingu
- Przeczytasz w 3 minut
- 783 wyświetleń