Jak nauczyć się marketingu w mediach społecznościowych, by samodzielnie ożywić swój mały biznes?
- Data publikacji 30 września 2021
- Przeczytasz w 5 minut
- 175 wyświetleń
Działania marketingowe w Internecie są niezwykle ważnym elementem prowadzenia współczesnego biznesu, a wiele firm stawia przede wszystkim na obecność w mediach społecznościowych. Te kanały marketingowe z jednej strony dają możliwość bezpośredniej interakcji z grupami docelowymi, lecz z drugiej – dla wielu osób są zbyt trudne do opanowania, a nie każdego stać na usługi specjalisty. Jak więc okiełznać marketing w mediach społecznościowych, by samemu zająć się promocją własnego małego biznesu w sieci?
Ilość platform – na początku nie warto się rozdrabniać
Marketing w mediach społecznościowych wielu przedsiębiorcom wydaje się przytłaczający, przede wszystkim ze względu na ilość platform, których stale przybywa. W przypadku najmniejszych biznesów bardzo ważne jest optymalne wykorzystanie czasu, energii i innych zasobów, dlatego też najlepiej wybrać jedną lub dwie platformy społecznościowe.
Jest to o tyle ważne, że marketing w mediach społecznościowych na początku zajmuje bardzo wiele czasu, gdyż powinno się zdobyć dość szybko solidną bazę obserwujących. Na szczęście cały proces można porównać do śnieżnej kuli – jeżeli będzie prowadzony konsekwentnie i prawidłowo, konto będzie rosło szybko i organicznie.
Marketing w mediach społecznościowych – jakie platformy wybrać?
Mnogość portali i aplikacji społecznościowych przyprawia przedsiębiorców o zawrót głowy, jednak każda z nich posiada swoją specyfikę, charakteryzując się też zazwyczaj przewagą konkretnych grup użytkowników.
Chcąc dokonać dobrego wyboru, warto przeanalizować demografię poszczególnych portali w odniesieniu do swojej grupy docelowej, aby zobaczyć, czy przebywają na nich nasi potencjalni klienci. Warto położyć, między innymi, nacisk na takie informacje, jak:
- Płeć użytkowników
- Ich wiek
- Poziom wykształcenia
- Hobby, pasje, styl życia
Posiadanie takich danych jest kluczowe, jeżeli marketing w mediach społecznościowych ma być skuteczny. Demografia każdej z platform jest unikalna. Już dawno minęły też czasy, kiedy jedynym sensownym wyborem dla przedsiębiorców był marketing na Facebooku. Platforma ta bowiem popadła w niełaskę wielu osób, które odchodzą z niej lub radykalnie ograniczają swoją obecność tam.
Chociaż marketing na Facebooku potrafi nadal być wysoce skuteczny, może nie być on najlepszym wyborem w przypadku potrzeby dotarcia do ludzi młodych. Ci uciekają bowiem na platformy takie jak Twitter, Instagram, TikTok, czy Snapchat. Twitter dodatkowo jest platformą, na którą przenoszą się osoby z wyższym wykształceniem i aspiracjami.
Instagram i Pinterest są za to platformami, których użytkownikami w zdecydowanej większości są kobiety, co dotyczy przede wszystkim pierwszej z nich. Pinterest sprawdza się doskonale przede wszystkim w przypadku sklepów internetowych, a także promowania usług i produktów związanych blisko ze sferą życia codziennego, a więc wszystkiego, co związane z domem, modą, urodą, jedzeniem i gotowaniem, spędzaniem wolnego czasu rozrywką i opieką nad dziećmi, a także z estetyką, designem i projektowaniem domu i ogrodu.
Początki poznawania dowolnej platformy – gdzie zdobywać wiedzę o działaniu algorytmów?
Posiadając już dane o swojej grupie docelowej, łatwo jest wybrać platformę, na której ona przebywa. Od tej pory można już uczyć się przeprowadzać rozmaite działania.
Każda z platform ma swoją specyfikę i rządzą nią określone algorytmy. Skuteczny marketing w mediach społecznościowy opiera się właśnie na ich zgłębieniu i optymalnym wykorzystaniu. W przypadku większości social mediów algorytmy te są doskonale opisane. Jednocześnie warto też pamiętać, że media społecznościowe to przede wszystkim ich użytkownicy, a ludzie są nieprzewidywalni. Może się więc zdarzyć, że to, co działa w przypadku jednej formy, nie zadziała w przypadku innej – sukces dość często opiera się na przypadku i na zdarzeniach losowych.
Chcąc działać skutecznie w social mediach, powinno się poznać ich algorytmy, a do tego najlepiej zaobserwować dobre blogi o marketingu internetowym i biznesie. Algorytmy każdej platformy szybko ewoluują i regularnie pojawiają się też nowe funkcjonalności i narzędzia w obrębie danego portalu.
Książkowe źródła bardzo często są nieaktualne już w momencie publikacji, dlatego blogi są zdecydowanie najlepsze, a idealnym ich uzupełnieniem będą też wideo instruktażowe na YouTube, który jest obecnie największą platformą kursową i edukacyjną.
Marketing w mediach społecznościowych – obserwowanie i wzorowanie się na strategii konkurentów
Doskonałą formą nauki marketingu w mediach społecznościowych jest obserwowanie i głębsza analiza działań konkurencji, na których to można wzorować własne wysiłki w celu wzrostu konta. Warto jednak dodać, że nigdy nie powinno się wiernie kopiować działań innych. W social mediach liczy się bowiem przede wszystkim oryginalność i autentyczność.
Zanim zacznie się na większą skalę tworzyć treści w social mediach, dobrze poświęcić przynajmniej kilka dni na przeglądanie kont konkurentów i ich stylu komunikacji. Ważne jest też zrozumienie tego, jak wykorzystują oni elementy wizualne i multimedia.
Zmysł estetyki – siła komunikacji wizualnej i designu
W mediach społecznościowych bardzo liczą się grafiki i cała oprawa wizualna. Dodatkowo coraz ważniejsze są też klipy wideo. Nie muszą one być nawet nagrywane profesjonalnym sprzętem – najmniejsze biznesy często opierają się tu na tym, co najłatwiej dostępne, a więc po prostu na smartfonie, którym w dobrym świetle można nagrać krótkie filmy nadające się do marketingu w mediach społecznościowych.
Wszystkie grafiki muszą być jednak dla odbiorców atrakcyjne i skomponowane według pewnych zasad. Zanim zacznie się tworzyć więc posty, dobrze przyswoić podstawową wiedzę w zakresie typografii, zestawień kolorów i kompozycji rozmaitych typów grafik.
Te z kolei bardzo łatwo można przygotować bez posiadania jakichkolwiek programów, gdyż można skorzystać z narzędzi takich jak Canva, czyli kombajnów online, dzięki którym można kompleksowo zadbać o wizualną oprawę swojej marki. Chociaż narzędzi takich jest wiele, Canva jest darmowa, a do tego posiada doskonałe filmy instruktażowe na temat rozmaitych aspektów designu. Kilka godzin spędzonych przed tymi tutorialami zaowocuje atrakcyjnymi grafikami.
Zaproponowana ścieżka nauki możliwa jest do zrealizowania dosyć szybko w wolnych chwilach. Bardzo często wystarczy jeden lub dwa tygodnie intensywniejszej nauki danej platformy i działań przygotowawczych. Po tym czasie można już zająć się realnym działaniem w social mediach.
Na koniec warto tylko dodać, że nie każda strategia, czy też post, musi przynieść sukces. Nawet największe firmy dość często nie osiągają zamierzonego efektu z prostej przyczyny – po drugiej stronie ekranu znajdują się ludzie, którzy nie zawsze muszą zareagować na content w sposób przez nas zamierzony.
Marketing w mediach społecznościowych powinien być co prawda dobrze zaplanowany, ale należy sobie też pozwolić na eksperymenty i spontaniczność, pamiętając jednak o dobrym smaku i szacunku do swojej publiczności, a także do reszty użytkowników danej platformy.
Warto zobaczyć
Warto zobaczyć
PrestaShop — jak wybrać wykonawcę sklepu internetowego na tym systemie?
- Przeczytasz w 3 minut
- 228 wyświetleń
Szkolenia z prowadzenia sklepów internetowych – czy warto wziąć w nich udział?
- Przeczytasz w 5 minut
- 795 wyświetleń
Kursy indywidualne z umiejętności osobistych – na czym polegają?
- Przeczytasz w 3 minut
- 179 wyświetleń