studioszkolen.pl
studioszkolen.pl > Porady > Rodzaje nadruków na odzieży – najlepsze metody

Rodzaje nadruków na odzieży – najlepsze metody

Rodzaje nadruków na odzieży – najlepsze metody

Nadruki na ubraniach to dziś codzienność. Zdobią zarówno odzież, z której korzystamy na co dzień, jak i ubrania firmowe czy reklamowe. Nie wszystkie znakowane ubrania wyglądają jednak równie imponująco. Różne rodzaje nadruków na odzieży dają bowiem odmienne efekty, są też opłacalne w różnych sytuacjach. Jak wybrać odpowiednią metodę znakowania? Podpowiadamy!

Jak znakować odzież? Najważniejsze rodzaje nadruków i ich atuty

Poszczególne rodzaje nadruków na odzieży różnią się między sobą kilkoma cechami. Ważnym aspektem jest choćby trwałość znakowania, możliwości związane z kolorystyką czy odwzorowywaniem szczegółów. Biorąc to pod uwagę, najczęściej stosowane rodzaje drukowania na odzieży to:

  • sitodruk,
  • termotransfer,
  • folia flex i flock,
  • sublimacja,
  • druk cyfrowy DTG,
  • haft komputerowy.

Sitodruk na odzieży

rodzaj nadruku na odzieży w formie sitodruku
Sitodruk jest jednym z najpopularniejszych sposobów znakowania ubrań, często używanym na odzieży firmowej. Źródło zdjęcia: oficjalna strona e-logos.pl

Czy to ubrania, które kupujesz w sklepie, czy odzież reklamowa rozdawana przez firmy, to właśnie sitodruk jest zdecydowanie najpopularniejszą metodą nadruku. Opiera się na technice znanej od lat. Polega na wtłaczaniu przez przygotowaną uprzednio matrycę specjalnych farb. Tworzą wzór na materiale pod wpływem nacisku i wysokiej temperatury.

Jakie są największe atuty sitodruku?

  • jest uniwersalny, nadruki tego typu można wykonywać zarówno na naturalnych materiałach, takich jak bawełna, jak i na syntetykach na bazie włókien poliestrowych, a nawet na folii;
  • sprawdzi się na większości ubrań, od koszulek po kurtki;
  • jest trwały i wytrzymały, przy odpowiedniej pielęgnacji i praniu w temperaturze do 40 stopni Celsjusza powinien przetrwać nawet 150 wizyt w pralce;
  • jest tani przy dużych nakładach, najbardziej opłaca się zamawiać przynajmniej 50-60 sztuk znakowanej odzieży.

Termotransfer na ubraniach

Metoda zbliżona do sitodruku, nadruki również powstają w prasach, które podgrzewają ubrania i mocno na nie naciskają. W tym przypadku wzór odciska się na materiale w sposób pośredni. Wcześniej wycina się go ze specjalnej folii, traktuje substancja klejącą i w ten sposób umieszcza na ubraniach.

Jakie są największe atuty termotransferu?

  • można go odwzorować niemal na każdym podłożu i materiale, czy naturalnym, czy sztucznym; sprawdzi się nawet na skrawkach ubrań, których nie da się oznakować za pomocą sitodruku;
  • dokładnie odwzorowuje projekt nadruku na powierzchni;
  • jest trwały, powinien wytrzymać około 100 prań;
  • jest elastyczny, nawet duży nadruk nie usztywni odzieży;
  • szybko można go przygotować i rozpocząć znakowanie,
  • jest tani już przy średniej wielkości nakładach, od około 20 sztuk wybór termotransferu staje się opłacalny.

Folia flex i flock na odzieży

rodzaj nadruku na odzieży z folii flock
Folia flock bardzo dobrze sprawdza się na odzieży o miękkiej strukturze, wzory pokrywa charakterystyczny meszek. Źródło zdjęcia: oficjalna strona e-logos.pl

To dwie pokrewne metody, które jednak różnią się rodzajem stosowanego materiału. Znakowanie tym sposobem można uznać za rodzaj termotransferu, tyle że właśnie wykonywanego przy użyciu specjalnej folii. Najpierw ploter wycina lustrzane odbicie wzoru w folii, który następnie wgrzewa się w materiał w prasie termotransferowej.

Jakie są największe atuty folii flex i flock?

  • brak kosztów przygotowania matrycy itp.;
  • są opłacalne już od jednej sztuki, nadają się do małych, a nawet pojedynczych zamówień;
  • w pełni kryją kolorem znakowane miejsce na ubraniu;
  • są trwałe, folia flex jest odporna nawet na pranie w temperaturze 70 stopni Celsjusza;
  • nadaje się nawet na materiały trudne w znakowaniu, takie jak polar, na którym wykonuje się nadruki z folii flock.

Sublimacja na ubraniach

rodzaj nadruku na odzieży w formie sublimacji
Sublimacja to najbardziej wytrzymały nadruk na jasnej odzieży poliestrowej. Widać wtedy pełnię kolorów. Źródło zdjęcia: oficjalna strona e-logos.pl

By zrozumieć, na czym polega sublimacja, potrzeba odrobiny wiedzy z fizyki. Chodzi o proces, w którym ciała stałe przekształcają się w gaz, z pominięciem stanu ciekłego. Tak właśnie dzieje się z barwnikami do znakowania ubrań tą metodą. Do reakcji dochodzi w prasie, pod wpływem ciepła i wysokiego ciśnienia. Wówczas barwniki przenikają w głąb włókien znakowanej odzieży. Jest to jednak możliwe tylko w przypadku poliestru, a kolory będą dobrze odwzorowane tylko na białych i bardzo jasnych tkaninach.

Jakie są największe atuty sublimacji?

  • jest bardzo trwała, odporna na pękanie i blaknięcie kolorów nawet przy częstym praniu;
  • jest odporna na prasowanie jako jedna z nielicznych metod znakowania;
  • gwarantuje świetną jakość wzorów, dużą szczegółowość i wyraziste kolory, a nadruki są gładkie, niewyczuwalne na powierzchni odzieży;
  • jest opłacalna i dla pojedynczych sztuk, i dla dużych zamówień;
  • nadruk powstaje w ekologiczny sposób, na bazie wody, bez szkodliwych dla środowiska rozpuszczalników;
  • jest bezwonna i nie zatyka materiałów, dzięki czemu ubrania po wykonaniu nadruku pozostają w pełni przepuszczalne.

Druk cyfrowy DTG

Ta metoda znakowania jest też nazywana cyfrowym drukiem bezpośrednim. Ubrania są znakowane w specjalnych drukarkach, które natryskują atramentem wzory bezpośrednio na materiale. Następnie wzór jest jeszcze zgrzewany dla większej trwałości. Ograniczeniem takich nadruków na odzieży jest fakt, że można je wykonać wyłącznie na ubraniach, w których zdecydowanie przeważają włókna bawełniane.

Jakie są największe atuty druku cyfrowego DTG?

  • jest trwały, przy wodzie w temperaturze 30-40 stopni Celsjusza powinien przetrwać bez szwanku nawet przez 150 prań;
  • idealnie odwzorowuje kolory i wszelkie szczegóły wzoru, nadaje się nawet do drukowania zdjęć na tkaninach;
  • opłaca się już od jednej sztuki, można też bez dodatkowych kosztów personalizować ubrania w ramach większych zamówień;
  • można go wykonać bardzo szybko, nie wymaga specjalnych przygotowań, a nadruki mogą powstać nawet tego samego dnia, w którym zostało złożone zamówienie;
  • nadruk można wykonać na odzieży w dowolnym kolorze.

Haft komputerowy na ubraniach

Haft komputerowy nie jest typowym nadrukiem na odzieży, ale to jedna z najczęściej używanych metod znakowania. Opiera się na haftowaniu wzorów za pomocą różnych typów nici – zajmują się tym specjalne maszyny zwane hafciarkami. Do wykonania znakowania potrzebują specjalnego programu, który trzeba osobno napisać do każdej znakowanej partii ubrań. Haftem komputerowym nie da się jednak wykonać bardzo szczegółowych wzorów, każdy element musi mieć co najmniej 5 milimetrów wysokości.

Jakie są największa atuty haftu komputerowego?

  • jest właściwie „nie do zdarcia”, to najbardziej trwała metoda znakowania, wzory nie tracą kolorów ani się nie kruszą;
  • podnosi prestiż znakowanych nim ubrań, wzory są bardzo eleganckie i wykonane z najwyższą jakością;
  • jest uniwersalny, haftowane wzory można wykonać na niemal wszystkich materiałach, z wyjątkiem bardzo cienkich;
  • szeroki wybór nici, które zapewniają zróżnicowane efekty, na przykład odblaskowy czy metalizujący;
  • opłaca się przy dużych nakładach, wówczas koszt jednej sztuki mocno tanieje, dolna granica opłacalności to 50-100 produktów.

Podsumowanie: które rodzaje nadruków na odzieży warto wybrać?

Na odzieży można wykonać kilka rodzajów nadruków. Największą popularnością cieszy się pięć technik: sitodruk, termotransfer, folie flex i flock, sublimacja oraz druk cyfrowy DTG. Każda z nich cechuje się nieco innymi zaletami, niektóre da się wykonać jedynie na konkretnych rodzajach materiałów. Wszystkie wyróżniają się jednak dużą wytrzymałością i trwałością – wystarczy dobrać metodę znakowania do konkretnego zamówienia.

Warto zobaczyć

Warto zobaczyć

Czy warto prowadzić firmowego bloga?

Czy warto prowadzić firmowego bloga?

  • Przeczytasz w 3 minut
  • 93 wyświetleń
Czemu służy RODO?

Czemu służy RODO?

  • Przeczytasz w 3 minut
  • 355 wyświetleń
Szkolenia zamknięte – programowanie, Linux, cyberbezpieczeństwo

Szkolenia zamknięte – programowanie, Linux, cyberbezpieczeństwo

  • Przeczytasz w 3 minut
  • 75 wyświetleń
Zarządzanie i marketing – czego nauczysz się na szkoleniu otwartym?

Zarządzanie i marketing – czego nauczysz się na szkoleniu otwartym?

  • Przeczytasz w 3 minut
  • 78 wyświetleń

© 2023 studioszkolen.pl